Forældresamarbejde

familie

Et godt forældresamarbejde er grobund for at barnet opnår tryghed, læring, udvikling og trivsel.

Det har stor betydning i det gode forældresamarbejde, at der er dialog mellem det pædagogiske personale og forældrene i løbet af en dagligdag, da forældrene afleverer børnene i dagtimerne for at passe deres arbejde, samtidig med at det pædagogiske personale ikke oplever, hvad børnene har oplevet derhjemme. Det er med til fremme barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Har personalet ikke altid tid til at 'fange' forældrene, er den digitale kommunikation også en mulighed. Den kan ikke erstatte den personlige kontakt, men være et redskab til at kunne nå ud til alle forældre på en gang, så de kan få et indblik i, hvordan dagen er gået, og hvilke lege og aktiviteter, som der har været i børnehuset. Det pædagogiske personale og forældrene kan også sammen styrke barnets læring i børnehuset. Derfor ses forældrene, som en ressource i barnets hverdag, og som en god sparringspartner for det pædagogiske arbejde i børnehuset. Når der er opbygget en tillidsfuld relation til hinanden, bliver det nemmere at ændre og justere omkring barnets læring.

Samarbejdet med forældrene og Børnehuset har stor indflydelse på det pædagogiske læringsmiljø i Børnehuset samt for gode børnefællesskaber. Når barnet oplever, at forældrene er deltagende i deres børnehaveliv, føler børnene sig set, hørt og forstået og det fremmer barnets deltagelse i lege og læringsfællesskaber på deres stuer. Derfor er det vigtigt, at forældresamarbejdet ikke begrænser sig til sociale arrangementer, men også handler om at fremme barnets trivsel, dannelse, udvikling og læring på tværs af Børnehuset og hjemmet.

Med forældresamarbejde forstås et samarbejde således at, både Børnehuset og forældrene har et ansvar for barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Forældrenes ansvar består bl.a. i at holde sig orienterede og bakke op om det arbejde, der foregår i Børnehuset i forhold til barnets og børnegruppens trivsel og læring. Børnehusets ansvar er at inddrage forældrene i arbejdet med den pædagogiske læreplan.

Forældresamarbejde er en løbende udvikling og er også individuel fra familie til familie. Der kommer løbende nye børn og forældre til, som har forskellige behov eller deltagelsesbetingelser i samarbejdet, og det er vigtigt, at både personalet og ”Gamle” forældre tager godt imod dem.

I børnehuset holdes der løbende samtaler med forældrene fx:

1. Besøgsmøde
  2. 3 måneders samtale/3 års samtale med fokus på jeres barnets sprogudvikling
  3. Efter behov: 4 års samtale med fokus på jeres barnets motoriske udvikling
  4. 5 års samtale med fokus på jeres barnets udvikling i forhold til storegruppe og kommende skolestart.

Hvis der er behov for yderligere samtaler, aftales det mellem forældrene og personalet.

I Børnehuset holdes der forskellige sociale arrangementer, hvor forældrerådet bidrager med ideer og praktiske gøremål til arrangementet. Der sendes via Aula et årshjul ud til alle forældre omkring arrangementer for året i januar.

dokument eksterne partnere

Shape Created with Sketch.