Madordning

Gode og sunde kostvaner grundlægges i barndommen og følger os hele livet igennem. I Gelsted Børnehus spiser vi sundt, da det sunde måltid er centralt for en sund opvækst, god trivsel og mad er et socialt fællesskab for børnene.

Gelsted Børnehus følger Middelfart kommunes overordnede kostpolitik, og anvender Sundhedsstyrelsens anbefalinger med de 8 kostråd. Vi går op i både økologi og bæredygtighed, og anvender økologiske råvarer så meget det overhovedet kan lade sig gøre. Vi bestræber os på, at blive mere klimavenlige og indkøber derfor årstidens grøntsager til måltiderne, så ofte det er muligt.

Vi har valgt, at børnene i Gelsted Børnehus er på fuld kost, det betyder, at de ikke skal have mad hjemmefra. Dog skal I selv medbringe madpakker i juli måned til hele dagen. I Gelsted Børnehus er der plads til alle børn, også hvis jeres barn har brug for at få tilberedt særligt mad. Dette gælder, hvis jeres barn har en diagnose med allergi eller der skal tages hensyn til religiøse forhold.

Når børnene har fødselsdag, vil vi gerne fejre det sammen med jer. I er velkomne til at medbringe lidt lækkerier til barnets basis gruppe.

I Gelsted børnehus er vi glade for nysgerrige børn, også når det gælder tilberedning af mad. Når børnene er med i processen omkring maden, får de oplevelsen af at være bidragende, og de lærer fx at skrælle, skære og snitte grøntsager. Børnene får også kendskab til de forskellige råvarer med udgangspunkt i emnet fra ”Fra jord til bord” samt begyndende forståelse for bæredygtighed.

I Gelsted børnehus er spisning en fællessag, og derfor indtages alle måltider i børnehuset sammen med andre. Når børn og voksne spiser sammen i børnehuset, taler børn og voksne om bl.a. om madspild, madens konsistens og oprindelse, anretningen af maden på fadet og på tallerkenen. Børnene hjælper også med ved de praktiske gøremål såsom at dække bord og rydde op bagefter. Det er vores overbevisning, at børnenes dannelse udvikles, når de får lov til at bidrage og deltage aktivt i disse processer. Det er både med til at styrke børnenes selvhjulpenhed og deres fællesskabsfølelse. For at styrke alle børns muligheder i forhold til denne dannelse og udvikling, deles børnene op i små grupper, når middagsmaden serveres.

Gennem forskellige madoplevelser får børnene mange sanse- og smagsindtryk, og de oplever kulturel mangfoldighed i retterne børnehuset tilbyder. Derfor opfordres børnene til at smage på maden, som serveres for dem, så vi styrker deres madmod og lyst til at prøve nye ting i livet

Bilag til kostpolitik:

Til at lave den sunde mad er der en uddannet køkkenleder ansat. Hun tilbereder maden med friske råvarer. Køkkenlederen har fokus på årstidens frugt og grønt, så børnene bliver præsenteret for mange forskellige smagsoplevelser. Vi har traditioner i Børnehuset, det er fx julefrokost, kartoflens dag mm. Køkkenlederen uploader hver uge en kostplan, således I kan følge med i, hvordan menuen er sammensat den kommende uge.

Dagens måltider og mellemmåltider består af:

Morgenmad serveres fra kl.6.15 til 7.30

Til morgenmad kan børnene vælge mellem havregryn, rugflakes, og mælk.

Formiddagsmad serveres fra kl.8.30 til 9.00

Til formiddagsmad er der grove boller med frisk grønt til. Det kan være gulerødder, agurk, peberfrugter, tomat mm.

Frokost/middagsmad

2 gange om ugen serveres der rugbrød. Hertil er der fx leverpostej, æg samt 2 forskellige slags pålæg, fisk og grønt.

3 gange om ugen serveres der varm mad. Det er varierede varme retter med tilbehør. 1 gang om ugen serveres der suppe. Til den varme ret serveres der brød. Som tilbehør serveres der fx blandede salater, kogt grønt eller råkost.

Eftermiddagsmad er fra kl.13.45 til 14.30

Eftermiddagsmaden kan bestå af pølsehorn, hjemmelavet knækbrød, rugkiks eller havregrynskiks, pizzasnegle, frugtgrød, smoothies, hjemmelavet stenalderbrød eller groft brød. Til eftermiddagsmåltidet serveres der frugt.

Ved festelige lejligheder

Vi sætter pris på og holder fast i traditioner bla. fastelavn, påske, Halloween osv. Ved traditioner får børnene fx æbleskiver, fastelavnsboller mm.